Spinning® is een workout op een stationaire fiets. WeFitness is als een van de weinigen in de noordelijke provincies een officieel Spinning® centrum. Dat betekend dat onze instructeurs officieel opgeleid zijn door de Spinning® licentiehouder Mad Dogg Athletics Inc en door deze opleiding(en) voldoen aan de hoge internationale standaard die zij hanteren. Sommigen van onze instructeurs zijn tot op het hoogste niveau Elite Level 3 gecertificeerd, je bent bij ons dus in goede handen!

Onze instructeurs geven les volgens wetenschappelijk verantwoorde methoden die overal ter wereld hetzelfde zijn, maar elke instructeur maakt zijn eigen lesprofiel en kiest zijn eigen muziek. Hierdoor is elke les per instructeur weer anders en heb je dus altijd afwisseling.

De Spinning® lessen duren bij ons 1 uur inclusief warming-up en cooling down en die tijd vliegt voorbij! Je wordt opgezweept om een uur lekker bezig te zijn met je conditie. Het kan soms intimiderend lijken als je nog nooit hebt meegedaan, maar elke les is voor ieder niveau geschikt. Iedereen doet mee op zijn/haar eigen niveau doordat je zelf de controle hebt over de weerstandsknop. Wil je een zware training dan draai je de weerstandsknop gewoon meer aan. Wil je het rustiger aandoen dan draai je minder vaak aan. Zo simpel is het.

Voor de 1e trainingen volstaat een strakke sportlegging/broek met sportschoenen. Wil je verdergaan dan is het handig om een fietsbroek met zeem aan te schaffen en eventueel mountainbikeschoenen. (Fietsschoenen is ook goed maar daar kan je moeilijker op lopen door de sportschool.)

Als je een keer mee wil doen meld je dan aan voor een gratis weekkaart of boek een losse les. Het is fijn als je de 1e keer dat je meedoet ongeveer 15 min van tevoren aanwezig bent. De instructeur kan je dan goed op de fiets zetten en je alles uitleggen voordat de les begint.

Vanaf 7 maart 2022 is het bij ons mogelijk om een zogenaamde RAMP test te doen om je Functional Threshold Power te laten bepalen, of binnen Spinning®, je PST (Personal Spinning® Threshold). Deze test bepaalt het punt waarop je net niet verzuurt omdat je lactaatproductie even groot is als de lactaatafbraak. Energie wordt in deze fase vooral gehaald uit de verbranding van vetten en koolhydraten. Bij inspanningen boven je FTP of PST treedt er snel verzuring op. Dit kan je daarom ook slechts enkele minuten volhouden. Deze drempel is door training hoger te leggen. Hoe hoger je drempelwaarde hoe langer je kan blijven trainen zonder te verzuren.

De test duurt ongeveer 20 min. inclusief warming up. Leden krijgen de 1e test gratis. Heb je belangstelling voor een test? Vraag dan Mirte naar de mogelijkheden.